Wednesday, April 10, 2013

Antara Cinta dan Persahabatan


CINTA DAN PERSAHABATAN

Pagi yang hening, awan berarak laju menyembunyikan langit yang biru nun jauh. Kepulan awan yang semakin kelam menunjukkan hujan yang akan turun tak lama lagi. Ianya seolah-olah menggambarkan isi hati aku sekarang. Oh Tuhan sukarnya, hembusan nafas ku bagai tersekat-sekat. Peritnya membawa kenangan yang pernah dulu menyelubungi hidupku, begitu indah ku rasa sehingga sukar untuk dipadamkan dari ingatan. Begitulah lumrah hidup manusia yang boleh diibaratkan seperti roda sekejap diatas dan sekejap dibawah. Kadang-kadang kita terasa bahagia, kadang-kadang jua kita terasa sedih, itu adalah ujian Tuhan kepada hambanya. Tidak terlayak kita ingin mengapai pelangi sepanjang waktu, andai sampai masa hujan dan panas berkunjung tiba. Fikiran ku melayang mengenang kembali saat bahagia dulu, saat aku bersamanya berkongsi segala suka dan duka. 



“Aisyah, weh kau buat apa kat sini, jom join kitaorang pergi mall tengok wayang, Shah pun ada sekali taw”, sapa mimi mengejutkan lamunan aku. “Kau ni apahal sergah orang dah tak reti nak bagi salam ker, and satu lagi nape kau suka sangat kaitkan aku dengan Shah tu, apa motif kau sebenarnya ntah pape”, geram menyelubungi hati. “Sori la mak cik yang kau nak emo sangat pasal apa nak bergurau sikit pun tak boleh. Aku saja je tapi kau ingat aku tak tau yang kau suka kat dia haha” sambil senyum cam kerang busuk. “Kau ada ada jela, apa yang kau cakap ni aku tak faham la, kita ni nak jadi perempuan biar macam perhiasan dalam balang kaca biar sukar disentuh, baru la bernilai, jangan nak terkedek-kedek serah diri nak-nak orang macam Shah tu sombong semacam jer aku tengok, boleh pulak kau kata aku suka kat dia. Impossible la my dear.” Aku sebenarnya bukan nak riak, berlagak macam perfect nak reject-reject orang, aku sedar sapa aku tapi seriously aku memang tak boleh tahan dengan makhluk Tuhan macam Shah tu. 


“Yela-yela aku tahu, kau ni cakap cam tu cam nak kena kan aku jer, aku tahu la aku ni tak sebaik kau keluar ngan ramai lelaki, tapi aku nak kau tahu seburuk-buruk aku pun aku tak buat benda terkutuk taw! Ingat tu!” marah mimi yang agak terasa dengan kata-kata aku tadi. “Ops, mimi ku sayang, kau jangan la camtu aku tak tujukan sapa-sapa pun tapi sebagai manusia tak salahkan kalau kita menegur sesame sendiri untuk memperbaiki kelemahan diri kita kan, aku sayang kau, kau sahabat aku, aku taknak kau terluka. Kau faham kan maksud aku and satu lagi please keep ur mouth, jangan nak melaga-lagakan aku dengan si Shah tu, aku tak suka la”. Aku merengus menunjukkan tanda protes. “Em yela-yela i’m so sorry, so camne nak join tak kitaorang petang ni?” mimi menujukkan muka kesihan macam biasa nak tarik perhatian aku tapi nope kali ni aku langsung tak tergoda. “Sori mi, aku rasa nak rehat kat umah la, sok aku ada test, aku ingat petang ni aku nak tidow puas-puas coz malam ni aku nak stay up, nak study. Sori yer, maybe next time ok.”


 Continue,.

No comments:

Post a Comment