Monday, April 8, 2013

::. Nasib Manusia Berbeza .::


xder paper cite yg menarik pun,..
tapi mungkin ada satu cerita yang boleh aku kongsikan untuk 
memberi keinsafan untk kita semua,..
dua hari lepas aku dan Miss M pegi lunch at Malaya Kopitiam,..
Memandangkan Miss2 yg len bz dengan agenda masing2,.. 
Kami berdua saje yg keluar,.

lunch yg agk best n enjoy,..
nasi goreng chicken chop,..
sedap n sesedap hrganya huhu..
tp boleh laa still lg berpatutan,..

apa yang nak dijadikan ceritakan buka menu kami hari itu,..
sepanjang kami menjamu selera beberapa org kanak2 yang mcm2 latar blkg,..
dtg mghampiri kami untk mendpatkan derma,..
yg first n second drpd sek tahfiz,..
tak sampai hati betul rsnya,..
kanak2 sekecil itu dah didedahkan dgn situasi seperti itu,..
aku sendiri tertanya-tnya,..
rs musyikil di hati xkn lah sekolah yg sepatutnya mmberikan didikan yg sempurna...
mengajar kanak2 ni meminta tanpa berusaha,..

bukan nak kata apa, aku dulu pun penah jgk pegi rumah ke rumah
 sbgai ahli pandu puteri,..
untk dpatkan sumbangan untk glongan yg memerlukan tp dgn cara
 yg agk berhemah lah jgk,..
melalui kerja-kerja amal,..
cntohnya bantu org awam buat gotong-royong n bila dh dpt upah,..
upah tu dijadikan derma,..
skrg2nya xder la sngat nmpak mmnta2,..
tp kr ok la jgk bdk2 thfiz tu dlm ms yg sama buat jualan ubat-ubatan,,..

tp seriously aku xsmpai hati,..
bukan semua org kat dunia ni,..
akn bg lyanan yg baik kpd mereka,..
tp pape pn hopefully lg msh ada rmai insan yg berbelas 
ihsan sesama manusia hndkny,..
aku sndiri rs tkt plak nak galakkan adk aku ke sek tu,..
sape xnk tgk org yg kita syg mndapat didikan yg sempurna apalagi didikn agama,..
tp bila tgk situasi tu,..
ak xdpat bygkan klu adk2 aku berada dlm situasi yg sama,..
sedih teramat,..
bdk2 tahfiz ok,.. sopan santun dieorg buat aku kagum,..
tp tu lah bila msuk bab tu,..
aku jd terfikir 2 3 kali,..


kita xboleh nk trus buat spekulasi mcm2,..
ntah lah kdg2 ada jgk pihak yg mngambil ksempatan yg ada mnyamar,..
mggunakan identiti pihak lain,..
untuk tjuan yg xsptutnya,..
mungkin pndangan aku ni xsama mcm org lain,..
mgkin jgk ada +ve n -venye,..

n xlama slepas tu,.. ada pulak sorg lg bdk yg dtg mnadah tangan,..
ms tu kami tgh mnjamu selera,.
rs terbantut jgk lah,..
nk mnitis air mata pun ader,..
rs bersalah,..
nk bg tkt mnggalakkn dierg jd pmnta sdekah,..
klu xbg kesihan,..
cdih,..
satu benda yg menginsafkan aku,.
semua manusia kat dunia ni tidak sesenang kita skrg,..
time kita kekenyangn,.. ader yg mnahan lapar,.
time kita bergelak ketawa,.. still ader yg bersedih hati,..
Allah itu maha mengetahui apa yg terbaik buat kita,,.
Allah itu tidk memilih kasih,..
Dia tahu apa yg kita tdk tahu,..

cuma satu yg pttut kita sdar rezeki kt didunia hnyalah pnjaman,..
dan merupakan hak kpada org lain,..
xslah untuk bkgsi,..
kasih-syg Allah yg kita dambakan,..
jd lakukan sesuatu yg dpt mendekatkn diri kita kpd Nya,..

Insyaallah,..



No comments:

Post a Comment